Sunday, April 5, 2009

Cerita Seram

Jam menunjukkan pukul 3.00 pagi. Hari ini aku balik lambat kerana syif mlm. Abis keje aku terus setat moto dan balik ke rumah aku di Seremban. Buat pengetahuan, aku keje di KL dan tiap hari aku ulang alik ke tempat kerja.

Tah kenape malam nie tak banyak pulak kenderaan kat highway. Kebisaannya time-time gini ade jugak sebuah, dua lori tangki atau paling koman pun kereta kat highway nie. Dalam keadaan mamai sebab ngatuk dan penat aku hanya maintain kelajuan moto 140kmj je.

Sedang aku layan perasaan sambil nyanyi lagu R. Azmi, tiba-tiba hujung mata aku terpandang satu objek putih di sebelah kiri aku. Dah berapa lama objek itu mengekori, aku pun tak sedar.

Secara otomatik bulu roma aku terus meremang. Cis, Time tu pulak aku teringat filem Jangan Pandang Belakang yang aku tgk baru-baru ini.

Aku berpeluh, nak terkencing pun ade. Ketika ini abis semua surah Al-Quran termasuk doa Qunut aku baca. Baju yang aku pakai mula basah dgn peluh walaupun keadaan mlm tu memang sejuk.

Aku kaku dan penglihatan aku hanya tertumpu di depan sahaja. Nak tengok ape objek tu takut, tak berani pulak. Nak tutup mata kang, silap-silap masuk longkang. Kerana takut aku terus pulas throtel tapi moto aku rasa mcm lambat aje.

“Hampeh betul time nie pulak ko nak lembab,” kata aku dalam hati.

Beberapa saat kemudian objek putih itu makin lama semakin laju dan ia kini berada betul-betul berada di sebelah aku. Time nie hanya tuhan je yang tahu perasaan aku.

Dengan perlahan-lahan objek putih itu terus memotong moto aku dan pada waktu yang sama juga aku dengar satu bunyi yang aneh. Secara perlahan-lahan aku memberanikan diri untuk menoleh dan melihat objek putih berkenaan.

Bila aku terpandang je objek itu, darah aku terus berderau. Perasaan takut aku tadi tiba-tiba bertukar menjadi marah yang amat sangat.

Cis rupe-rupenya objek tu sebenarnya sorang mat rempit yang pakai helmet dan baju putih. Mat rempit tu pakai RXZ sambil superman kejar moto aku. Hampeh buat suspend betul.

Kerana terlalu marah aku terus cucuk mamat tu sampai Seremban. Sekian.

No comments: