Wednesday, April 29, 2009

Kerja aku (Dunia wartawan)


Korang semua mesti tertanya-tanya kenapa aku letak gambar dua pak guard yang ada jambul nikan. Kalau anda perasan pada baju yang dipakai, diorang adalah pengawal kesalamatan di sebuah rangkaian pusat membeli-belah terkenal di negara. Aku bukan nak cerita pasal membeli-belah ataupun kempen beli barangan buatan Malaysia. Tapi aku nak kongsi sedikit satu pengalaman aku sebagai wartawan jenayah. (ceh macam hebat je).

Sebenarnya, ada satu kes rompakan di sebuah kedai emas di sebuah pusat membeli-belah di Kepong, KL. Rompakan dilakukan oleh dua lelaki bersenjatakan sepucuk pistol dan kerugian berjumlah RM300,000. Tapi selamat tiada siapa yang mati.

Seperti biasa, tahu je ade kes aku dan seorang wartawan Utusan dan jurugambar bergegasla ke tempat kejadian. Tiba je kat lokasi dah ramai wartawan lain yang ade.

Kedai emas yang kena rompak tu seperti biasala tak boleh masuk sebab polis dah buat garisan sempadan. Tapi yang bestnya kat sepanjang garisan tu ada beberapa pengawal keselamatan berkawal. Pengawal keselamatan ni cuba melindungi jurufoto dari ambik gambar tapi jurufoto buat bodoh je amik gambar bukan kena tangkap pun. So korang tengok je la gambar yang aku letak nie.

Kesian beberapa jurugambar terpaksa angkat kamera tinggi-tinggi untuk ambik gambar. Ada jugak yang shoot gambar dari celah kangkang pengawal keselamatan tu, selamat diorang tak kentut.

Seperti biasala, kalau kes-kes macam ni terpaksa tunggu lama sikit untuk polis siasat. Sebelum tunggu polis selesaikan tugas diorang, wartawan-wartawan yang lain buatla kerja masing-masing sambil melepak. Hehe, tah macam apa dah, main duduk je kat bawah tangga nie.

Ada jugak yang berbincang pasal keje atau kes-kes lain. Ada jugak yang mengambil kesempatan untuk tidur. Selamat kes kat dalam pasar raya ada aircond. Biasanya wartawan jenayah nie jarang dapat pegi kes-kes yang "sejuk" macam ni.
Kalau kes bunuh, gaduh, kemalangan atau macam-macam lagi biasanya tak dapat nak merasa aircond-aircond ni. Kalau kes tu kat tempat panas, berlumpur atau hujan nasib badan la. huhuhu.

No comments: